Jak urządzić pracownię ceramiki? Część 1. Stół.

wpis w: Bez kategorii | 0
Jestem na etapie zmiany lokalizacji pracowni z mojego prywatnego salonu w lesie w przestrzeń bardziej miejską i użyteczną do celów warsztatowych. Chcę ją zorganizować idealnie, czyli funkcjonalnie i pięknie 🙂 
Oglądam w sieci pracownie innych twórców i chyba znalazłam swój ideał. Niestety dysponuję dużo mniejszym metrażem 🙂
źródło zdjęcia: naomicleary.blogspot.fr
Na pocieszenie zdjęcie mniejszej pracowni. Taki kąt twórczy można urządzić wydzielając część pokoju i to się sprawdzi. Zakładając, że glinę magazynujecie w piwnicy.
zdjęcie autorstwa Michelle Summers z flickr.com

Co? Jak? Gdzie ustawić?

Czyli na jakie elementy wyposażenia pracowni ceramiki warto zwrócić szczególną uwagę i co z nimi począć.

Po pierwsze: stół

Możesz nie mieć pieca, koła garncarskiego, ale stół to absolutna podstawa. Najważniejsze, żeby był solidny. Większość stołów, jakie miałam w pracowni nie przechodziły testów. Możesz więc zmieniać stół co pół roku, albo zorganizować sobie stół z porządnych materiałów, z grubym blatem, najlepiej z litego nielakierowanego drewna z solidnym łączeniem blatu z nogami. Myślę o tym, żeby mój stół wzmocnić dodatkowo, ale o tym napiszę innym razem, gdy post dotyczyć będzie mojej pracowni, a nie hipotetycznie idealnej.
Stół powinien być na tyle duży, na ile tylko wielkość pomieszczenia i układ innych elementów na to pozwalają.
Będziesz przy nim pracować z gliną i szkliwić biskwity. Ponieważ unikamy przenoszenia zarówno prac surowych, miękkich, jak też szkliwionych, dobrze by było, by stół przyjął więcej, niż dwa podstawki na tealighty 🙂 Wszystko zależy od tego, co zamierzasz robić. Ale spora misa to dla niejednego stołu już jest wyzwanie.
Ten stół byłby prawie idealny na moje potrzeby, aż tak dużo miejsca jednak mieć nie będę. Dlaczego prawie? Mnie interesują bowiem dwa stoły.
źródło zdjęcia: experiencethecounty.ca
Bardzo przydatny patent wypatrzyłam na tym zdjęciu: 
źródło zdjęcia: tinker art
Stół (jaki solidny! i jeszcze dodatkowo wzmocniony!) ma przypięte do blatu płótno. Przy wałkowaniu plastrów nie odgniotą się zmarszczki. Zamierzam zastosować ten patent.
Gdzie umieścić stół? Jeżeli stawiasz na funkcjonalność, oszczędność czasu (czyli pieniędzy :)) i nie przewidujesz organizowania lepienia dla większej ilości osób, radziłabym takie urządzenie pracowni, które byłoby odzwierciedleniem całego procesu technologicznego od składowania gliny do pakowania gotowej ceramiki dla klienta, jeśli sprzedajesz. Ale o tym i o innych ważnych elementach – w następnym odcinku.
Będę wdzięczna za linki do Waszych pracowni. Lub do pracowni marzeń.

Bernard Leach Pottery Studio St.Ives, flickr.com

Zostaw Komentarz